Tokyo Transformatie - Reisverslag uit Minato, Japan van elize rietberg - WaarBenJij.nu Tokyo Transformatie - Reisverslag uit Minato, Japan van elize rietberg - WaarBenJij.nu

Tokyo Transformatie

Blijf op de hoogte en volg elize

07 November 2012 | Japan, Minato

Donderdagmiddag

Stroopwafels bij de thee!! Dinsdag is het lang verwachte pakket van mijn familie gearriveerd, echt zo'n verrassing!!! Een hele doos vol sinterklaassnoep, boeken, gedichten, etui vol mooie sieraden, tampons, hollandse artikelen, tijdschriften. Echt een overlevingspakket, heerlijk! Nu nog even op het balkon in de zon met mijn nieuwe Flair!

Vrijdagmiddag

Om vier uur moet ik op school zijn voor het dansje, gister hadden we nog een bijeenkomst over de make-up, aan alles wordt hier de grootste aandacht besteed. Helaas moest ik na een half uur afhaken want ik viel zowat ter plekke in slaap. Woensdagavond moest ik weer werken voor Halloween, deze keer iets rustiger dan zaterdag, desalniettemin moet je toch 3 uur lang de rol van het schattige meisje spelen. Will belde me op (ik heb nu eindelijk een telefoon) om te zeggen dat hij, Hugo en Chelsea me aan het eind van de avond op zouden halen uit Roppongi. Wauw, dat zijn nog eens vrienden! Ze zijn uiteten gegaan terwijl ik aan het flyeren was, en daarna ben ben ik nog ff een biertje gaan drinken. Niet meer uitgegaan, er is eigenlijk geen bal aan, alleen maar gekkigheid. Woensdag overdag ben ik met twee docenten en een aantal masterleerlingen naar een film gegaan over Natural Dyeing; Murasaki, The color of the Japanese tradition. http://vimeo.com/45957419
, echt fuckin mooi! Elke keer als ik me afvraag wat ik hier doe, en ik zie of doe zoiets als natural dyeing, shibori of werken met de banana fiber, dan realiseer ik me weer hoeveel geweldige kennis hier is, en hoeveel ik hier leer. Van de week ook een andere prachtige film gezien over de Basho (banana fiber) " Basho to spun steel" van Cristobal Zañartu, dezelfde regisseur van "Textile magicians", een film die ik jaren geleden heb bekeken in een les van Jose, toen was ik al vreselijk geïnspireerd door de samenwerking van natuur/textiel/ filosofie. Een textielartist uit de film Textile Magicians woont en werkt nog steeds in Kyoto, op school zijn ze nu hun best aan het doen om voor mij te regelen dat ik hem kan ontmoeten; Shindo Hiroyuki!! Hij werkt met traditionele Indigo verven en zijn werk is prachtig en minimalistisch!!

Ik begin steeds meer mijn richting te vinden binnen de textiel, steeds duidelijker krijg ik in beeld wat ik in de toekomst wil doen. Ik heb ook een bedrijf gevonden in Brazilie waar ik misschien stage kan lopen "Etno Botanica", waar ze natuurlijke pigmenten en fibers produceren voor de mode industrie in samenwerking met locale boeren uit de jungle.
Als ik aan dit soort dingen denk dan voel ik echt passie in mijn lichaam opborrelen, en word ik super blij! Mijn ervaring hier in Tokyo heeft dus twee hele gespleten kanten.

Maar goed, straks eerst schoolfestival, 3 dagen lang. En school is dicht 3 dagen lang dus mijn plan om juist deze dagen te gebruiken om mijn achterstand in de lessen in te halen gaat niet werken. Dan maar overgeven aan het feest, wat hartstikke leuk is! Ik was net al even op school en mensen stallen al van alles uit voor de Vrijmarkt. Het is echt een beetje koninginnedag met eten en drinken wat overal verkocht wordt, zelfgemaakte items, tweedehands kleding, muziek en dansoptredens! echt van alles! Gelukkig moet ik al rond 6 uur dansen dus kan ik daarna heerlijk genieten!!!

zaterdagmiddag in de trein
Op weg naar mijn nieuwe sollicitatie…maar alles gaat mis vandaag! gisteravond het dansje gedaan op een groot podium in het midden van de campus. Onder luid gejuich van de menigte alle energie gegeven die ik had om vervolgens opgelucht in te storten. Toen heb ik met mijn stomme hoofd mijn zwarte tas laten staan ergens in een hoekje. Aangezien die Japanners veels te netjes zijn heeft iemand hem natuurlijk meegenomen. Het ergste is nog dat er schoenen inzitten van Kaeru, mijn strikte huisgenoot, die ik had geleend voor het dansje.
Na veel gebel van random mensen die ik vroeg in de buurt kreeg ik het volgende antwoord over de tas: "bag is Hashimoto station!" Hashimoto station?where near Hashimoto station? "Hai, hashimoto station….." Ik moest vreselijk lachen, waar anders maak je dit soort situaties mee, een tas die op reis is gegaan met weet ik veel wie naar weet ik veel waar ergens bij het station in de buurt. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ze de tas naar de dansclub moesten brengen. Maar net op school was de tas nog in geen velden of wegen te bekennen, shit!
Toen had ik thuis ook geen internet, moest dus naar school om uit te zoeken waar ik heen moest voor mijn sollicitatie, ben weer snel naar huis gefietst en realiseerde me dat alle make-up en mijn strakke sollicitatie-outfit in de zwarte tas zaten. Toen ben ik maar een warenhuis ingerend, heb me daar volledig opgemaakt (is niet de eerste keer, je moet toch wat doen om geld te besparen) en de trein gepakt…. Ook nog niet gedoucht en Will was blijven slapen dus alles behalve fris en fruitig naar de sollicitatie. Het is voor een baan waar ik op date moet gaan met mannen, uiteten, beetje kletsen over het leven, er sexy uitzien, maar verder mogen ze niks met me doen, met niet aanraken of iets. Dus perfect, en het zou 40 euro per uur verdienen.

Zondagochtend

Sollicitatie ging gister prima maar het is een beginnend bedrijf. Dus pas over een paar weken wordt de website gelanceerd en duurt het misschien wel ff voordat ik werk heb. Dus ik hou mijn flyerbaantje toch nog maar even aan. Ik ging gisteravond door naar Ikebukuro, het was de bedoeling dat ik de hele avond en nacht zou werken. Maar om 11 uur ben ik hem gepeerd, mijn Hawai-barbiekostuum uitgedaan, en heb de laatste trein weer teruggepakt. Het betaald zo shit dat het me echt niet boeit als ze me gaan ontslaan. Mijn nachtrust was me meer waard. Ik heb vannacht goed geslapen mede dankzij de Temazepam die me zus me heeft opgestuurd. Nu voel ik me heerlijk relaxed, ga zo zwemmen en dan naar schoolfestival, vandaag zou de grote dag moeten zijn, veel muziek veel mensen, ik ben benieuwd. Vrijdag en zaterdag was het nog erg rustig ook al was de sfeer goed.
Mijn nieuwe schoenen zijn net aangekomen! Ik pas er net in! Alleen op internet kon ik 3L bestellen, dat staat gelijk aan maat 40, dus het kan net. Aangezien ik me toch steeds meer in een "Tokyo, ik pas me wel aan!" modus ben, heb ik nu hele lange kniehoge laarzen met hakken besteld. Iedereen loopt hier op die dingen met kanten kousen erboven.
Hupsakee, gewoon porno baby! Soms voel ik me echt weer 18 in deze stad, los van het feit dat mijn leven weer totaal open is, zonder relatie, en in een compleet gekke stad, draag ik hier continu de gekste outfits voor mijn werk, dans of halloween. Toen ik 19 was had ik met mezelf besloten dat het verkleedfeest wel een beetje voorbij moest zijn op die leeftijd en had toen alle pakjes de deur uitgedaan, maar hier in Tokyo wordt de kostuumrage weer nieuw leven ingeblazen! ben benieuwd wat ik hier aan het eind van mijn trip allemaal verzameld heb! Soms kijk ik objectief naar mezelf en dan moet ik ineens lachen, een make-up, hakken dragende Elize in sexypakjes, ik dacht echt dat deze Elize jaren geleden al afgestorven was…….Soms is het nuchtere Hollandse leven zo ver weg, maar een aflevering Boer zoekt vrouw op zijn tijd zorgt ervoor dat mijn hakken in de klei blijven staan.

Maandagavond, op school, voor het computerlokaal om wat wireless-internet op te vangen

Internet doet het al een paar dagen niet thuis, wat opzich ook wel rustig is, geen email en skype. Gister was de grote dag van het schoolfestival, en het eindigde compleet gaar natuurlijk, vanochtend weer allerlei items in mijn tas gevonden die ik met mijn dronken hoofd heb verzameld gister; Een joggingbroek, een sjaal, een zilveren steen (ik kan me vaag herinneren dat ik gisteravond dacht dat ik 1 of andere zeldzame diamant had gevonden), een konijnensleutelhanger en een hele hoop zakjes noodlekruiden…..ik moet eigenlijk een speciale vitrine thuis maken voor alle items die ik dronken verzamel, de gekste dingen komen boven water en uit mijn BH…

Gister eerst rondgelopen en naar een hoop live bandjes geluisterd, echt goeie jazz, blues en rock!!! Daarna was er vuurwerk maar toen was ik eigenlijk al te aangeschoten om het echt mee te maken. Het ding was dat ik me ook nog een beetje stoned voelde van die slaappillen dus ik chillde hem goed. Overal waren kleine barretjes gebouwd waar verschillende clubs (ceramic club, dance club, drum club) hun eten verkochten en kleine party's hadden. Als Japanners los gaan, dan gaan ze ook echt helemaal compleet out of space the galaxy in, de gekste dingen. Zondagavond zag ik een groep feloranje geklede mensen (bleek de security te zijn) in rijtjes achter elkaar klaar staan. Daido, een mega gave docent waar ik al eerder lectures over de Japanse cultuur van heb gehad, vertelde me over de Japanse traditie om als security als een gek rond te rennen, overal sake te drinken en weer verder te rennen. Daido is echt geweldig, volgens mij was ze in the seventies compleet rock en roll! Samen hadden we de grootste lol om een dronken naakte Japanner die voorbij kwam lopen.
Maar goed, nog geen tien minuten later kwam er een mega horde oranje geklede mensen langs gerend, sake vloog alle kanten op, mensen atten hele flessen. En om de paar minuten klom er iemand bovenop wat kratten bier om iets dergelijks te schreeuwen; " Bonzaaaaaaaai!!"" Ik schreeuwde gewoon mee, en rende als een gek achter de horde aan om door mannen weggeplukt te worden waarna ik ineens mijn huisgenoten vond die me meenamen naar de Ceremic club tent. Ik kan me vaag herinneren dat ik een dronken meisje probeerde te zoenen en uitgepaast in de tent belandde. Toen kwam Kisara met het verhaal dat we een uur moesten wachten en heel stil moesten zijn, dit was het moment waarop de school gesloten werd en zij de hele nacht in hun tent door gingen feesten. Na een half uur had ik het echt helemaal gehad in die tent en ben ik heel zachtjes (waarschijnlijk mega lomp en dronken, maar ik deed mijn best niet op te vallen) naar mijn fiets gekropen. Het uitvinden van de nummers van het combinatieslot was veels te veel gevraagd en ik belde Will om me te komen redden. Hij zat verderop bij de drum club tent, waar ze ook hun geheime nachtelijke feestje hadden. Gelukkig zorgde Will ervoor dat we daar weggingen zodat ik niet nog meer Sake kon drinken. Sjezus, dat spul doet echt iets met je maag, bluhhhhh. Dus we chillden nog ff op school, de hele noodde stash van Will geplunderd om daarna over het hek te klimmen en naar huis te gaan.

Toen ik net op school kwam om te internetten kwamen er nog steeds dronken mensen uit de tenten gekropen, ahhah die Japanners kunnen echt feesten als ze willen!!! Maar dan wel compleet loco!

Ik heb mezelf voorgenomen om vanaf morgen weer helemaal op school te focussen! De laatste twee weken heb ik eigenlijk geen fuck gedaan, wat misschien wel ff goed was, beetje afstand nemen. maar morgen ga ik weer hardcore focussen, het weefgetouw inrijgen, mijn batikproject afronden, en mijn "Paste resist dye" klas volgen!

Dinsdag

Oh heerlijk! Vanochtend vroeg werden gelijk mijn goede voornemens om zeep geholpen, de school is de hele dag nog gesloten. Alle lokalen, ik kon nergens bij mijn spullen, dus maar weer naar huis, door de stromende regen. Nu de hele dag in mijn kamer, nieuwe gordijnen genaaid van stukjes reststof en bezig met voorbereidingen voor shibori. Ik heb oude witte kleren verzameld, vernaaid en ben van plan deze te tie dye-en, om de techniek beter te leren en ik heb gelijk een leuk project. Tevens een lekkere chocolade/bananen cake gebakken, echt een heerlijk knusse herfstdag. Misschien straks nog even zwemmen als ik mezelf daar toe kan zetten….

kus voor jullie!!!

• 07 November 2012 - 10:19

Hans:

Hallo Elize
    Obama is net herkozen. Ik zag geen druppel drank voorbij komen wel uitzinnige mensen. Elk feestje bij jou daar lijkt wel voor god sake uit te lopen op maagklachten en extra handtassen in de vorm van een BH.
    Hoe hou je het vol en Waar halen de japanners hun rust.
    Hans

• 07 November 2012 - 23:32

Vader:

Dag Elize,
    Obama (zie bij reactie Hans hierboven) werkt dan ook als een drug en de temazepam van je zus zal je niet erg helpen bij zo'n leefstijl.. Niet te min, geniet van het mooie. Doe ik nu ook. je Dad.

• 11 November 2012 - 14:51

Vader:

.. en mooi dat het pakket en de stroopwafels zijn gearriveerd! Paps.